Wednesday, September 16, 2009

TAKUT untuk BERJAYA!!!

"SIAL betullah RUGI lagi"..tu lah kata yang terlontar dari mulut kawan aku semalam.

"Kenapakah KAU ni BODOH sangat markah semuanya merah je".. minggu lepas aku dengar jiran aku marahkan anaknya.

"CELAKA betullah upline ni dia kaya aku ni tak dapat apa pun"... bulan lepas aku dengar sepupu aku komplen Upline MLM dia.

"Malang btl nasib aku asyik-asyik tak dapat TENDER"... dua bulan lepas kawan kontraktor aku merungut.

Semua itu bagi aku keluhan KEGAGALAN. Buruk sangat ke KEGAGALAN ni. Ada orang bijaksana kata KEGAGALAN ini adalah langkah pertama kepada KEJAYAAN. ALLAH s.w.t pula berfirman dalam banyak ayat Al-Quran "Tidak beriman kamu selagi kamu belum diuji". KEGAGALAN itu pasti ujian ALLAH s.w.t. Mungkin juga KERUGIAN wang ringgit adalah suatu proses untuk ALLAH s.w.t membersihkan harta benda yang kita miliki yang hanya kita sahaja yang tahu asal usulnya.

Kita sering membandingkan KEGAGALAN kita dengan mereka yang telah BERJAYA dan terus merasa KECEWA sehingga ada yang langsung berTAUBAT tak nak buat lagi. Pernahkah kita belajar dari mereka yang telah BERJAYA bagaimana pengalaman jatuh bangun mereka? Daripada pembacaan kita tidak ada JUTAWAN yang berjaya tanpa melalui KEGAGALAN.

Ingat pesan ALLAH s.w.t bahawa DIA hanya menguji hambanya dengan ujian yang termampu oleh hambanya. KEGAGALAN adalah sebahagian dari kehidupan untuk menuju KEJAYAAN yang lebih hebat. Kalau kita TAKUT KEGAGALAN bermakna juga kita TAKUT UNTUK BERJAYA. Janji ALLAH s.w.t bahawa DIA hanya menguji dengan KEGAGALAN yang termampu oleh kita. JANGAN TAKUT DENGAN KEGAGALAN dan jangan menyalahkan orang lain bila kita GAGAL.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...