Tuesday, April 24, 2012

Rukun Ketekunan Dalam Kerjaya


Ketekunan dalam melakukan sesuatu ,merupakan suatu motivasi yang baik untuk kerjaya, baik dalam bidang pengkaryaan maupun perniagaan.

1.) Selalu lakukan lebih daripada apa yang dibayar/diupah.

Contoh, kalau pendapatan kita RM3k sebulan, buat kerja seperti pendapatan kita RM4k sebulan. Kalau projek client RM10k, buat seperti kita dibayar RM13k. tak kira dalam perniagaan atau karier. Bila kita lakukan lebih, pastinya kita akan dapat lebih pulangannya dimasa akan datang!

2.) Cari ilmu baru setiap hari

Sekiranya kita tidak mencari ilmu-ilmu baru, kita mungkin tidak akan jumpa jalan untuk mencapai kejayaan masa hadapan. Dengan ilmu yang kita sedia ada, sekiranya masih tidak mencapai kejayaan yang diinginkan, bererti kita perlu kemaskini diri kita dengan ilmu baru yang mungkin boleh membawa kepada kejayaan yang kita idamkan!

3.) Belajar promosi atau tonjolkan kemahiran diri

Kalau kita mempunyai satu kebolehan, tetapi tidak pandai promosi diri kita atau tak pandai komunikasi untuk ketengahkan kebolehan itu, maka kita yang rugi. Skill promosi diri dan komunikasi adalah amat penting tak kira dalam perniagaan atau karier!

4.) Percaya dan yakin dengan idea sendiri

Sekiranya kita ada idea, tetapi orang-orang lain tidak nampak kehebatan idea tersebut, bukan bermakna idea kita tu tak bagus. Cuma, orang tak nampak apa yang kita nampak. Yakin dengan diri sendiri, percaya dengan diri kita terlebih dahulu sebelum percaya orang lain. Kejayaan cemerlang seringkali bermula dengan idea yang orang lain tak nampak.

5.) Kurangkan stress

Stress merupakan punca kepada banyak penyakit! Situasi tidak mengakibatkan stress. Contohnya, terkandas dalam jam: ada orang yang stress, ada juga orang yang rilex jer. Apa yang mengakibatkan stress adalah RESPOND kita kepada sesuatu situasi. Banyakkan bersabar. Bersabar itu kan separuh dari iman


Kredit: Dr Irfan Khairi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...